مقاله

تشخیص سایز سوزن منگنه

ماشین منگنه ابزاری است که برای اتصـال دو قطعه یا کـاغذ مورداستفاده قــرار مـی‌گـیرد. در بسـیـاری از مشـاغل برای مرتـب‌کردن پرونده‌ها از ماشین منگنه استفاده می‌کنند. این وسیله در خانه‌ها و مکان‌های دیگر نیز پرکاربرد می‌باشد. سوزن‌منگنه سایز 10 و 24/6 در دفـاتر و مراکز اداری بـیشتـر مورداستفاده قـرار می‌گیرد.

سوزن‌های منگنه با سایزهای متفاوت و دسته‌بندی‌های مختلف به بازار عـرضه می‌شود. سوزن‌های منـگنـه از دو جنـس مسـی و گـالوانیـزه ارائه می‌شوند. بسیاری از افراد به روکش سوزن‌منگنه نیز دقت می‌کنند و برایشان مهم است که روکش گالوانیزه باشد یا مـسـی. جنـس و کـیفـیت دستـگاه منـگنه خیـلی مهـم اســت و بایـد ایـن مـورد را در نظـر بگـیریم که کـیفـیت سـوزن‌منـگنه ارتـباط مستقیمی باکیفیت اتصال دوبرگه دارد. انتخاب سایز سوزن‌منگنه متناسب نیز با نوع فعالیت انتخاب شود.

سایز انواع سوزن‌منگنه

با شـناخـت انـواع سـایــزهای استـانـدارد ســوزن‌منـگنه مــی‌توانـیم سایـز مـوردنـیاز خود را برای استـفاده از ماشیـن مـنگنه انـتـخـاب کنیم. سایز سوزن‌ها متفاوت است و بر اساس ویژگی‌هایی منحصر هر کدام دارای کاربرد مختلفی هستند. سایزهای پرکاربردتر عبارت‌اند از: 10، 13/8، 13/6، 24/8، 24/6 و 26/6.

برای اسـتفاده از سـوزن‌مـنگنـه‌ها مـی‌تـوان باتـوجـه‌به نـوشته‌های روی بسته‌بندی و یا ماشین منگنه سایز موردنظر را انتخاب کرد. مثلاً سوزن‌هایی که پایه‌ای به طول 4 میلی متر دارند میتوانند به راحتی 20 برگه را بهم وصل کنند. یا سوزن هایی که پایه هایی به طول 7 میلی متر دارند می توانند 30 برگه را بهم اتصال بدهند.

سوزن‌های منگنه در سایزهای متفاوت وارد بازار می‌شوند و کاربردهای خاص خود را دارند.

میزان گنجایش سوزن‌ها بر اساس گرماژ کاغذ 80 گرم:

سایز 10 میتواند به راحتی 2 تا 20 برگه را بهم متصل کند.

سایز 24/6 20 الی 30 برگه را میتواند بهم متصل کند.

سایز 23/8  30 الی 50 برگه را میتواند متصل کند.

سایز 24/8 30 الی 50 برگه را میتواند بهم متصل کند.

سایز 23/10  40 الی 70 برگه را  میتواند متصل کند.

سایز 23/13  70 الی 100 کاغذ را میتواند متصل کند.

و دیگر سایزهایی که می‌توانند حتی برگه‌های بیشتری را به هم متصل کنند.

مؤلفه اندازه‌گیری سوزن منگنه

متداول‌ترین مؤلفه برای اندازه‌گیری استاندارد سوزن‌منگنه، اندازه ضخامت مفتول و طول ساقه است. عدد ابتدایی سایزها نشان‌دهنده مؤلفه ضخامت قسمت نازک‌تر مفتول هستند.

به طور مثال در سوزن‌منگنه 24/6، عدد 24 نشانگر ضخامت 0.511 میلی‌متر مفتول می باشد. عدد دوم سایز نیز نشانگر طول ساقه سوزن منگنه در واحد میلی متر میباشد.

طول تاج در سایزهای مختلف، متفاوت است.

به طور مثال: طول تاج سوزن‌منگنه 26/6 برابر 12.8 میلی‌متر و طول تاج سوزن‌منگنه 10 برابر 9.4 میلی‌متر می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *