دانستنی ها

آنچه به قلم‌مو گذشت

قلم‌مو از زمان‌های باستان مورداستفاده قرار می‌گرفته است. نقاشان و هنرمندان از قلم‌مو برای خلق آثار هنری خود استفاده می‌کنند. این ابزار در نقاشی‌های معروف، تزیینات معماری، نقاشی‌های دیواری و حتی در نقاشی‌های دستی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله سعی داریم به تاریخچه قلم‌مو،اجزای تشکیل دهنده قلم‌مو، نوع قلم‌مو و کاربردهای آن بپردازیم و در ادامه شرح خواهیم داد که هر قلم‌مو در چه تکنیکی به کار می‌آید.

تاریخچه قلم‌مو

رسم الخط چینی با اســتفاده از قلم‌مو یکی از ویــژگی‌های فرهنگی شاخص کـشــور چـین به‌حسـاب می‌آید که در کـنار آن قدمـی بزرگ در صـنعت نوشت‌افزار و هنر برداشت، مردم چین از قدیم بر این باور بودند که قلم‌مو اختراع هوشمندانه "ژنرال منگ تین "بوده است.

 منگ تین در طول جنگ به طور منظم گزارش‌های جنگ را به امپراتور ارسال می‌کرد. این‌گونه نوشتن پیام‌ها به دلیل زمخت و سفت‌بودن ساقه بامبو به‌سختی انجام می‌شد و مرکب بسیار کمی بر روی آن برای نوشتن باقی می‌ماند و بعد از مدت کوتاهی باید دوباره قلم رو آغشته به مرکب می‌کرد.

منــگ تیــن بســیاری از اوقـات به شـکار خـرگـوش مــی‌رفـت. یـک روز او با چـند خـرگوش شـکار شده به اردوگاه بازگــشـت و به‌صـورت کاملاً اتفاقی مـتوجه شد که دم خرگوش خـونی شـده و از ریـختن خون خرگوش بر روی زمین، رد خون به وجود آمده اسـت. ناگـهان فکری به ذهنش خطور کرد: "آیا می‌توان با استـفاده از مـوی دم خــرگوش نامه نوشـت؟".

منـگ تین شخصـیتی جنگجو و تلاش‌گـر داشت، ازایـن‌رو او شــروع به امـتحان‌کردن روش‌های مختـلفی کرد تا بتـواند کاری انجام دهد که موی خرگوش مرکـب را جـذب کـند. او بـعدها به این نـتــیـجه رســیـد که آب دارای آهـک، چــربی‌هـای مـوی خرگوش به طور کامل از بین می‌روند و موی خرگوش درخشان و نرم می‌شود، به‌طوری‌که می‌تواند مقدار رطوبت بسیار بالایی به خود جذب کند. 

بعد از آن پی برد موی بز کوهی نیز برای نوشتن بسیار مناسب است. باگذشت زمان دیگران نیز سعی در بهـبود اختراع او داشتند و حتی برخی افراد از ترکیب موهای مختلف برای نوشتن استفاده می‌کردند.

اجزای قلم‌مو

دارای دو بخش اصلی است:

براش یا فرچه:

فرچه‌ها از تارهای مو تشکیل شده‌اند. جنس این موها می‌توانند طبیعی مانند موی حیوانات و یا الیاف مصنوعی باشند. تار موها با رنگ‌ها ترکیب می‌شوند و به سطوح قابل رنگ‌آمیزی می‌رسند.

دستهٔ:

دستهٔ قلم‌مو از مواد مختلفی مانند چوب، پلاستیک یا فلز ساخته می‌شود. دستهٔ قلم‌مو راحتی و تعادل خوبی را برای نقاشی فراهم می‌کند.

کاربرد:

نقاشی‌های هنری، نقاشی‌های دیواری، نقاشی‌های معماری

انواع قلم‌مو بر اساس شکل و کاربرد

سرگرد (Round):

  1. چینش فرچه یا براش در این نوع قلم‌مو به شکل گرد  است، برای کشیدن جزئیات دقیق در                 نقاشی مناسب است.
  2. با قلم‌موی سرگرد می‌توانید خطوط نازک و ضخیم را بادقت کشیده و نقاط کوچک را پر کنید.
  3. از قلم‌موی سرگرد برای طراحی، ترسیم و کار دقیق و کنترل شده استفاده می‌شود.

تخت(flat):

  1. فرچه یا براش در این نوع قلم‌مو به شکل تخت با ضخامت کم است.
  2. برای پر کردن فضاهای پهن، رسم خط و رنگ‌کردن لبه‌ها مناسب‌اند.
  3. آن‌را برای ایجاد خطوط طولانی و پخش سریع رنگ عالی استفاده میکنند.

بادبزنی(fan):

  1. نحوه قرار گیری فرچه یا براش در این نوع قلم‌مو به شکل تخت  است که از داخل به سمت بیرون پخش می‌شود.
  2. از این قلم‌برای برای ترکیب رنگ‌ها، طراحی مو، چمن و شاخه‌های نازک استفاده می‌شود.
  3. همچنین برای ایجاد های‌لایت‌های زیبا در اشیا کاربرد دارند.


برای مشاهده لیست انواع قلم‌موها به این اینجا مراجعه فرمایید.

قلم‌مو سرتخت
قلم‌مو بادبزنی

به‌طورکلی، انتخاب این ابزار مهم و اساسی بستگی به نوع کاری دارد که می‌خواهید انجام دهید. از این ابزارها به‌خوبی استفاده کنید و با آن‌ها آثار زیبا و منحصربه‌فرد خود را خلق کنید🎨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *