دانستنی ها

دانستنی‌های درمورد ماژیک

             ماژیک چیست؟

قلم نشانگر یا ماژیک وسیله‌ای هست که نوک آن از جنس الیاف نمد است و مخزن جوهر رنگی ساخته شده است. این مخزن دارای یک لوله محتوی مواد جاذب است که جوهر را حمل می‌کند. درپوش یک قسمت ضروری دیگر ماژیک، است که مانع از خشک‌شدن جوهر می‌شود. داخل جوهر ماژیک حاوی یک نوع حلال هست که آن را به شکل مایع نگه می‌دارد. تا دهه 1990 این حلال تولوئن یا زایلن بود از آنجاییکه این حلال‌ها مضر هستند به همین دلیل امروزه ما از الکل استفاده می‌کنیم.

ماژیک‌های وایت‌برد

در آن زمان‌ برای پاک‌کردن جوهر ماژیک از روی تخته‌ها مجبور بودند از اسفنج نم‌دار یا دستمال آغشته به الکل استفاده کنند. در سال ۱۹۷۵ شخصی به نام جری وولف با ابداع ماژیک‌های وایت‌برد، باعث تحولی بزرگ شد. همان‌طور که می‌دانید مارکرها و ماژیک‌ها دو نوع هستند وایت‌برد و غیر وایت‌برد. ماژیک وایت‌برد به‌راحتی و با یک اسفنج یا دستمال خشک از روی تخته سفید پاک می‌شود. این ماژیک را جری وولف اختراع کرده است. و غیر وایت‌بردها که جوهر ثابت دارند و پاک نمیشوند.

انواع وایت‌برد از گذشته تا امروز

وایت‌برد ملامین:

نسل‌های اولیه وایت‌برد از پوشش ملامین ساخته می‌شد (ملامین همراه با فیبر نوری و مقداری رزین کاغذی) که طول عمر زیادی ندارد. امروزه ساخت وایت‌برد با ملامین منسوخ شده است.

 

وایت‌بردهای چندلایه:

ابتدایی‌ترین وایت‌بردها توسط چندلایه رنگ ساخته شده است. کارایی این نوع وایت‌بردها بسیار کم بود و تخته سفید بعد از چند بار استفاده باید یک‌لایه رنگ سفید زده می‌شد.

 

وایت‌بردهای آلومینیومی:

برخی از تولیدکنندگان وایت‌برد، برای ساخت تخته‌های سفید از فولاد رنگ شده یا آلومینیوم استفاده می‌کنند. این نوع تخته‌ها جنس و کیفیت بهتر و همچنین کارایی بالاتری دارند. این نوع تخته‌های سفید برای چسباندن کاغذ با آهنربا نیز استفاده می‌شوند.

وایت‌بردهای پورسلین:

 اخیراً برای ساخت وایت‌بردها، پورسلین لعاب داده شده را روی فولادی از سرامیک و شیشه هستند. این نوع وایت‌بردها ضد خش و با طول عمر بالا می‌باشد.

——————————————–

نگاتیو عکاسی و اختراع تخته وایت‌برد:

یک عکاس ایده اختراع تخته سفید (تخته‌وایت‌برد) را نخستین‌بار مطرح کرد. این عکاس در حین ظاهر کردن عکس‌ها و کار با نگاتیوهای فیلم متوجه شد که ماژیک‌ها به‌راحتی از روی فیلم پاک می‌شوند. این عکاس در حال صحبت با یکی از مشتریان خود بود و برای یادداشت مجبور شد با ماژیک روی یک نگاتیو یادداشتی بنویسد؛ اما متوجه شد این عکس را هنوز ظاهر نکرده است وی در کمال ناباوری توانست با دستمال نم‌دار ماژیک را از روی فیلم پاک کند.

مارتین هیت با این فکر که می‌تواند به‌جای کاغذ یادداشت کنار تلفن از فیلم‌های بی‌مصرف همراه با ماژیک استفاده کند، شروع به ساخت تخته سفید کرد.

اولین نمونه وایت‌برد توسط همین فرد یعنی مارتین هیت ساخته شد. اما دقیقا یک شب قبل از پرده‌برداری از اختراع خود، منزلش آتش گرفت و تخته سفید نابود شد. مارتین هیت  از تلاش‌هایش ناامید شد و تصمیم گرفت ایده خود را بفروشد.

مارتین هیت با فروش ایده خود به کارخانه تولید لوازم آموزشی باعث تولید وایت‌برد در حجم انبوه شد. اولین وایت‌بردها در بین سال های 60_1950 توسط این شرکت وارد بازار شدند. پخش و تولید تخته وایت‌برد در همه کشورها تقریباً ۳۰ سال به طول انجامید. آن زمان‌ها در همه کلاس‌های آموزشی برای تدریس از تخته‌سیاه استفاده می‌کردند. اما استفاده از گچ برای نوشتن روی تخته‌ها مشکلات زیادی به همراه داشت، بیماری‌های ریوی بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان را درگیر خود کردند. به همین دلیل اختراع و تولید تخته سفید یا وایت‌برد با استقبال بالایی همراه شد.

تولید وایت‌بردها با هزینه‌های زیادی همراه بود و این اتفاق سبب می‌شد تا تخته سفید با قیمت بالایی در بازار عرضه شود. تا همین سال‌های اخیر نیز به دلیل گران‌بودن وایت‌برد بسیاری از کلاس‌های درس در نقاط محروم جهان با تخته‌سیاه برگزار می‌شد.

جنس وایت‌بردها

در ابتدا تخته‌ وایت‌برد را با استفاده از ملامین می‌ساختند. ماژیک به‌راحتی با یک دستمال یا اسفنج نم‌دار از روی ملامین پاک می‌شد؛ اما باگذشت زمان اثر ماژیک روی ملامین باقی می‌ماند و باعث لک شدن آن می‌شد. تخته سفیدهایی که با ملامین ساخته شدند در کوتاه‌ مدت کارایی خود را از دست دانند که نارضایتی مشتریان را به همراه داشت.

در همان زمان‌ یکی از سهام‌داران شرکت مذکور آقای استالیون توانست با استفاده از فولاد نوع دیگری از تخته سفیدها را بسازد، اما در شرکت استقبال چندانی از ایده وی نشد. به همین دلیل او شرکتی دیگر تأسیس کرد و توانست با فولاد لعاب‌کاری شده نسل جدید وایت‌بردها را بسازد.

با پیشرفت تکنولوژی و ابداع متریال جدید روش ساخت وایت‌بردها به‌کلی تغییر یافت. با لعاب‌دادن به ورق‌های مغناطیسی نسل جدید وایت‌بردها ساخته شد. ورقه‌های مغناطیسی بسیار ارزان‌تر از ملامین هستند به همین دلیل وایت‌بردهای جدید قیمت کمتری نسبت به وایت‌بردهای قدیمی داشت. همچنین کیفیت و کارایی آنها بسیار بهتر بود.

رفته‌رفته روش‌های ساخت تخته سفیدها تغییر پیدا کرد. امروزه در ساخت تخته وایت‌بردها از ورق‌های صمغ که با کاغذ مخلوط شده‌اند استفاده می‌شود. ورقه‌های وایت‌برد معمولاً روی ورقه‌های چوبی متصل می‌شوند. ابعاد ساخت تخته سفید متنوع است.

امروزه نسل شیشه‌ای از تخته سفیدها Glass Board گلس بردها ابداع شده است که برای مکان‌های مختلفی می‌توان از آنها استفاده نمود.

 

شما عزیزان می‌توانید برای خرید وایت‌بردهای شیشه‌ای ضد خش که نسل جدیدی از تخته وایت‌بردها هستند و اطلاع از محصولات با کارشناسان ما در شرکت توسعه فرا دانش آی تک تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *